Stel je voor, je auto is toe aan een APK beurt en je bent recent verhuisd. Je hebt geen idee bij welke garage je het beste terecht kan. Op basis van je locatie, raadt Google een aantal opties aan die in de buurt zijn. Kies jij er dan toch nog voor om verder te kijken dan de eerste paar opties? Een aantal feitjes die benadrukken waarom lokale vindbaarheid belangrijk is.
- Uit onderzoek komt naar voren dat ongeveer 42% klikte op een van de aangeboden resultaten binnen Google Maps als het gaat om lokale zoekopdrachten.
- Ongeveer 9% van alle website bezoekers scrollen door tot de laatste resultaten op de eerste pagina.
- 46% van alle zoekresultaten hebben een lokaal zoek doel.
- Ongeveer 58% van alle mensen zoeken dagelijks een lokaal bedrijf op.
- 1 op 3 mensen bekijken eerst online het bedrijf voordat ze naar de fysieke locatie overwegen te gaan.
Nu het duidelijk is waarom de online vindbaarheid belangrijk is, bespreken we vijf tips hoe je de lokale vindbaarheid van je eigen website kan verbeteren.
Optimaliseren Google Mijn Bedrijf
Om te beginnen met een simpele maar zeer effectieve tip. Dit is het optimaliseren van je Google mijn bedrijf profiel. Het is belangrijk dat de juiste informatie is te vinden binnen je profiel zoals het adres waar je gevestigd bent en de diensten die je aanbiedt. Op basis van deze informatie bepaalt Google namelijk of jouw website relevant is om weer te geven.
Lokale directories en bedrijfsgidsen
In veel gevallen kun je via lokale directories of bedrijfsgidsen makkelijk een backlink verkrijgen door je bedrijf toe te voegen op de website. Voor Google is dit ook een bevestiging dat je daadwerkelijk actief bent op het adres wat je opgegeven hebt bij Google Mijn Bedrijf. Als je actief bent in de restaurant industrie dan kan je bijvoorbeeld makkelijk een inkomende link krijgen van Tripadvisor en Yelp. Behalve het feit dat je lokaal beter gevonden kan worden, heb je ook nog het bijkomende voordeel dat je website bezoekers genereert via deze websites. Mocht je niet actief zijn binnen de restaurant industrie, dan zijn websites die gericht zijn op de regio zoals een lokale ondernemers club of andere lokale bedrijven die bij voorkeur actief zijn binnen dezelfde sector altijd een goede optie.
Het belang van lokale backlinks
Zoals kort besproken zijn backlinks in veel gevallen redelijk makkelijk te verkrijgen. Als je aan de slag gaat met linkbuilding, focus dan vooral op het verkrijgen van lokale backlinks. Lokale backlinks zijn in de ogen van Google namelijk veel belangrijker vergeleken met algemene backlinks. Lokale backlinks zijn essentieel om lokaal goed gevonden te kunnen worden.
Gebruik van lokale zoekwoorden
Een voorbeeld waar wij het gebruik van lokale zoekwoorden hebben toegepast is voor De Boer Brommobielen. De Boer Brommobielen is gevestigd in de plaats ‘t Zand. De wens was alleen vanuit de Boer Brommobielen of het ook mogelijk was om lokaal gevonden te worden voor plaatsen buiten t’ Zand zoals Bergen, Alkmaar en Volendam. In dit geval is er gebruik gemaakt van verschillende pagina’s die gefocust zijn op het verbeteren van de lokale vindbaarheid voor deze plaatsen. Er is bijvoorbeeld een pagina gemaakt voor de 45 KM auto in Alkmaar.
Belangrijke informatie terug laten komen
Het is belangrijk om alle noodzakelijke informatie over je bedrijf op meerdere pagina’s terug te laten komen. Denk hierbij onder andere aan je adresgegevens, openingstijden en contactinformatie. Doordat deze gegevens vaker terugkomen zorgt het ervoor dat Google meer zekerheid heeft dat deze gegevens correct zijn en is de kans groter dat deze gegevens overgenomen worden door Google.
Lokale vindbaarheid verbeteren
Geen tijd of simpelweg niet de kennis om uw lokale vindbaarheid te verbeteren? Geen zorgen, Click2Client kan dit voor u uit handen nemen. Interesse om te bespreken wat de mogelijkheden zijn? Maak dan nu een afspraak.