18 juli 2023

Artificial Intelligence voor online marketing, hoe werkt het?

Artificial Intelligence of AI in het kort, wordt in steeds meer verschillende sectoren gebruikt. Het is immers een effectieve manier om onder andere processen verder te optimaliseren. Alleen wat voor invloed heeft het op het online marketing vakgebied of is er zelfs helemaal geen plek voor? Dat laatste is zeker niet van toepassing. In dit artikel worden de mogelijkheden van AI besproken, terwijl ook gekeken wordt naar de beperkingen hiervan. 

De toepassingen van Artificial Intelligence 

Een bekend voordeel van AI is Chat Gpt. In een paar seconden is het mogelijk om hele lappen tekst te produceren. Dit kan behoorlijk handig zijn, ondanks dat het nooit direct overgenomen moet worden. Het belangrijkste voordeel is dat Chat Gpt informatie goed kan samenvatten waardoor er tijd bespaard kan worden op het gebied van het inlezen over een bepaald onderwerp. Hiernaast kan een al geschreven tekst inspiratie geven over de mogelijke onderwerpen die kunnen worden in een artikel of blog, wat zorgt voor een grotere efficiëntie. 

Met meer geavanceerde tools en software is het nu ook mogelijk om analyses uit te voeren van grote hoeveelheden data om te bepalen welke zoekwoorden het meest aantrekkelijk kunnen zijn om op te focussen. Net als dat de content die hiervoor geschreven wordt geoptimaliseerd kan worden om ideaal aan te sluiten bij de doelgroep. 

Veel gemaakte fouten met Artificial Intelligence 

Sommige bedrijven denken dat AI gehele marketingafdelingen gaat vervangen, dit is niet het geval. AI kan een stuk tekst schrijven, het betekent alleen niet automatisch dat het goed is. Vaak moet het herschreven worden en is het beter om als inspiratie te gebruiken. In sommige gevallen produceert Chat Gpt ook foutieve informatie, het is verstandig om altijd kritisch te zijn, controleren van de aangeleverde informatie is noodzakelijk.  

De toepassing van Artificial Intelligence 

Hoe gebruik je AI nu dus wél effectief? Gebruik het voornamelijk als inspiratiebron, het is erg nuttig zolang je kritisch blijft over de informatie die gegenereerd wordt. Zie AI als een hulpmiddel en niet als vervanging. Het is zeer nuttig om werk te verminderen en efficiënter te maken, alleen in de huidige fase zal het nog niets volledig kunnen vervangen. Mocht je benieuwd zijn op welke manieren wij AI gebruiken, neem dan gerust contact op.