De voordelen van WhatsApp Business

18 maart 2021

WhatsApp Business is speciaal ontwikkeld voor het midden- en kleinbedrijf en geeft klanten de mogelijkheid om nog sneller met een bedrijf in contact te komen. Hoe werkt deze app en wat kun je ermee doen voor jouw bedrijf?

WhatsApp Business voor het MKB

Je kent ongetwijfeld WhatsApp en gebruikt deze app waarschijnlijk al privé en misschien ook zakelijk. Als je veel contacten hebt en veel appt, dan kan de mix van privé en zakelijke contacten in de gewone versie van WhatsApp onoverzichtelijk worden, waardoor je misschien zakelijke berichten te laat ziet en beantwoordt. Dan is een WhatsApp Business account een goed idee. Deze app heeft alle functies die de normale versie van WhatsApp ook heeft, maar de bedrijfsversie heeft meer mogelijkheden en voordelen.

Handige tools in WhatsApp Business

WhatsApp Business maakt het gemakkelijk om persoonlijk in contact te komen met jouw klanten en jouw producten en diensten onder de aandacht te brengen met speciale tools. Dit zijn een paar van de belangrijkste functies:

  • Bedrijfsprofiel: Je kunt een profiel aanmaken met informatie over jouw bedrijf, inclusief beschrijving, e-mailadres, locatie, URL, openingstijden, logo en nog veel meer.
  • Labels: Je kunt aangepaste labels toevoegen aan actieve chats met klanten om zo alles georganiseerd te houden.
  • Automatische berichten: Je kunt een standaard begroetingsbericht instellen voor klanten die contact opnemen met je bedrijf of een afwezigheidsbericht dat verstuurd wordt buiten openingstijden.
  • Snelle antwoorden: Je kunt veelgebruikte antwoorden opslaan om deze snel te sturen naar mensen die contact met je opnemen. Als je bijvoorbeeld een snel antwoord opslaat waarin je jouw adres aan klanten meedeelt, kun je “/ adres” typen om automatisch dit vooraf geschreven bericht te versturen, zoals “Bedankt voor uw interesse! Ons adres is Industrieweg 12 in Utrecht.”.
  • Catalogus: Breng je producten en diensten onder de aandacht in een catalogus met afbeeldingen, beschrijvingen en een link naar je website.
  • Het is ook mogelijk om klanten een bestelling vanuit de catalogus in WhatsApp Business te laten plaatsen.
  • WhatsApp Bedrijfsstatistieken: Je kunt een aantal statistieken over je accountactiviteit bekijken, zoals het aantal verzonden, afgeleverde, gelezen en ontvangen berichten.

WhatsApp Business installeren en gebruiken

Om WhatsApp Business te gebruiken volg je de volgende stappen:

  • Download de gratis app op je mobiele telefoon vanuit de App Store of Google Play Store.
  • Lees de voorwaarden goed door en klik op ‘accepteren & doorgaan’.
  • WhatsApp checkt of de consumentenapp het nummer al gebruikt op het toestel. Is dit het geval, dan kan de chatgeschiedenis overgezet worden naar de WhatsApp Business app. Let op: dit is niet ongedaan te maken.
  • Klik op ‘gebruik een ander nummer’ als je het huidige getoonde nummer niet wilt gebruiken.
  • Voer het nummer in dat je wél wilt gebruiken. Een bevestigingscode wordt vervolgens verzonden naar het nummer dat is opgegeven. Je kunt ook een vast telefoonnummer kiezen. In dit geval krijg je een spraakoproep met de bevestigingscode.
  • Voer de naam van je bedrijf in, voeg een profielfoto van het bedrijf toe en vul de verdere bedrijfsgegevens in.

Tips

  • Vergeet niet om op jouw website te vermelden dat je via WhatsApp bereikbaar bent!
  • Reageer snel op binnenkomende berichten. Dat is immers wat klanten verwachten als ze WhatsApp gebruiken. Ben je even niet online, stel dan een automatisch antwoord in.
  • Gebruik de automatische berichten om op te vallen met informatieve en unieke berichten die goed aansluiten bij de kernwaarden van jouw bedrijf.
  • Heb je een Facebook Shop? Dan kun je deze verbinden met WhatsApp Business, zodat klanten je vanuit de Facebook Shop een bericht kunnen sturen.
  • Op het startscherm kun je kiezen uit drie schermen: chats, oproepen en status. Bij je status is het mogelijk om tekst, foto’s, video’s en GIFs te delen. Deze blijven 24 uur lang zichtbaar. Deze functie is vergelijkbaar met de Stories-functie van Facebook, Instagram en Snapchat.

Beperkingen van de app

De WhatsApp Business applicatie kan veel voordelen hebben voor je bedrijf. Er zijn echter twee nadelen:

  • Het telefoonnummer voor de WhatsApp Business App kan maar op één apparaat tegelijk geregistreerd worden. Het is dus niet mogelijk om deze op meerdere telefoons tegelijk te installeren. Wil je een ander toestel gebruiken? Dan dient het nummer overgeplaatst te worden naar dat specifieke apparaat.
  • Omdat het nummer voor de WhatsApp Business App maar op één apparaat geïnstalleerd kan worden, is het ook niet mogelijk om WhatsApp in te zetten voor meerdere gebruikers. Dit betekent dus dat je als bedrijf niet meerdere mensen gebruik kan laten maken van WhatsApp Business.

Voor grotere bedrijven kan het daarom aan te raden zijn om de WhatsApp Business API te gebruiken. Lees meer hierover op: whatsapp.com/business/api

Meer nieuws.

Peter luik header

Nieuwe website voor autobedrijf Peterluik.nl

De oude website van Autobedrijf Peter Luik ging er wat sleets uitzien na jarenlange dienst. Tijd dus voor een update van de website. Zo gezegd, zo gedaan.

Lees meer...

Digital adverteren outdoor

In een rap tempo worden traditionele reclamemasten langs de snelweg vervangen voor digitale snelwegreclamemasten, z.g. “Digimasten”.

Lees meer...

Nieuwe websites voor Carteam Ton de Wit en Homan

Weer 2 nieuwe "spelers" in het Carteam. Autobedrijf Ton de Wit in Oostzaan en Garage Homan in Bedum.

Lees meer...
website voor caravancenter peerdeman

Website voor Caravancenter Peerdeman

Nadat het autobedrijf een nieuwe website had gekregen, was het de beurt aan het caravancenter.

Lees meer...