Google Alerts gebruiken

25 maart 2021

Wil je weten waar en wanneer jouw bedrijf op het internet genoemd wordt? Maak dan gebruik van Google Alerts. Middels Google Alerts ontvang je automatisch een melding zodra er op internet een vermelding van de door jou ingestelde zoektermen verschijnt.

Wat heb je aan Google Alerts?

Je kunt Google Alerts voor verschillende doeleinden gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Houd in de gaten waar, wanneer en hoe er over jouw bedrijf geschreven wordt. Dit stelt je in staat om er ook snel op te reageren.
  • Stel alerts in voor belangrijke zoektermen in de markt om trends te identificeren.
  • Volg de bedrijfsnamen van je concurrenten om zo op de hoogte te blijven van hun online- en mediastrategie.
  • Ontdek nieuwe websites, blogs en forums waar jouw doelgroep te vinden is.

Hoe stel je Google Alerts in?

Je hebt een Google account nodig om je aan te melden voor Google Alerts.

  1. Ga naar google.com/alerts en log in.
  2. Vul in het zoekveld “Een melding maken over…” een zoekterm in waarover je meldingen wilt ontvangen. Je krijgt nu een aantal voorbeelden van zoekresultaten in beeld om te controleren of jouw zoekterm het gewenste resultaat geeft. Als dat het geval is, klik dan op de button “Maak melding”.
  3. Herhaal de vorige stap voor elke zoekterm waarvoor je een melding in wilt stellen. Zodra Google een nieuwe vermelding van één van jouw opgegeven zoektermen tegenkomt, zal je hierover per e-mail een melding ontvangen op het e-mailadres dat aan jouw Google account gekoppeld is.
  4. Door op het pennetje naast een zoekterm te klikken, kun je nog extra dingen instellen, zoals de frequentie van de meldingen, de bronnen, taal of regio.

Tip

Vergeet niet om de zoekwoorden in Google Alerts af en toe bij te werken. Bijvoorbeeld als jouw bedrijfsnaam wijzigt, je een nieuw product of dienst aanbiedt of als je nieuwe inzichten hebt verkregen.

Advies op maat

Heb je behoefte aan advies op maat over hoe je je online aanwezigheid, online vindbaarheid, online bereik en online reputatie een boost geeft? Neem contact met ons op.

Meer nieuws.

Peter luik header

Nieuwe website voor autobedrijf Peterluik.nl

De oude website van Autobedrijf Peter Luik ging er wat sleets uitzien na jarenlange dienst. Tijd dus voor een update van de website. Zo gezegd, zo gedaan.

Lees meer...

Digital adverteren outdoor

In een rap tempo worden traditionele reclamemasten langs de snelweg vervangen voor digitale snelwegreclamemasten, z.g. “Digimasten”.

Lees meer...

Nieuwe websites voor Carteam Ton de Wit en Homan

Weer 2 nieuwe "spelers" in het Carteam. Autobedrijf Ton de Wit in Oostzaan en Garage Homan in Bedum.

Lees meer...
website voor caravancenter peerdeman

Website voor Caravancenter Peerdeman

Nadat het autobedrijf een nieuwe website had gekregen, was het de beurt aan het caravancenter.

Lees meer...