Bij Google.nl adverteren op merknaam. Kan en mag dat?

23 september 2021

Wat als je bij een Google Ads campagne gevonden wilt worden op een merknaam. Kan en mag dat? Zo zit het.

Met een Google Ads campagne laat je je als bedrijf vinden als mensen naar je zoeken. Met goed uitgekiende zoekwoorden, advertenties en instellingen komt je bedrijf naar boven als ze zoeken naar wat je doet en verkoopt.

Maar wat als je gevonden wilt worden op een merknaam. Voorbeeld: garagebedrijf AutoEnZo gevestigd in Zweinsveld is gespecialiseerd in het onderhouden en repareren van Volkswagens. Die wil uiteraard gevonden worden als iemand zoekt op “onderhoud volkswagen Zweinsveld”. Om vervolgens naar een advertentie bij te laten zien met de tekst “Volkswagenspecialist in Zweinsveld, AutoEnZo”.

De vraag is of dat kan én mag…

Mag wel: merknaam als zoekwoord gebruiken.

Voor de duidelijkheid: een zoekwoord is een woord dat iemand invoert in een computer, doorgaans via een zoekmachine, om iets te zoeken op internet.

Het gebruik van een merknaam als zoekwoord is in basis door Google toegestaan. Het is dus mogelijk om een advertentie te laten zien op basis van een gezochte merknaam. Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar die gaan te ver om hier te benoemen.

Soms wel, soms niet: merknaam in advertentietekst.

Een ander verhaal is het of de merknaam ook in de advertentie kan staan. In ons voorbeeld dus ‘Volkswagenspecialist’. Dat is soms wel én soms niet mogelijk. Het is niet anders. Hoe zit het?

Merken kunnen bij Google de merknaam aanmelden wat het gebruik van deze merknaam beperkt. Dat vastleggen kan overigens alleen voor officieel geregistreerde merknamen. Na aanmelding en goedkeuring van de merknaam bij Google worden advertenties waarin de merknaam zit automatisch afgekeurd.

Alleen na goedkeuring van de merkhouder keurt Google de advertenties goed en activeert deze voor weergave. De merkhouder geeft jouw/ons Google Ads account ID door aan Google. Dan ben je we een geautoriseerde adverteerder voor dat merk.

Terug naar ons voorbeeld: de kans dat de merkhouder Volkswagen het garagebedrijf AutoEnZo toestemming geeft, is op z’n zachtst gezegd niet zo groot. In praktijk: 0.

Is de merknaam niet aangemeld bij Google dan is adverteren met de merknaam in de advertentie goed mogelijk. Zoals in het voorbeeld van Suzuki specialist Auto Cammingha

De vraag of de merknaam in de advertentietekst kan worden opgenomen is dan ook afhankelijk van de vraag of de merknaam bij Google is vastgelegd. En daar kom je pas achter met een test.

Meer nieuws.

Arnold de Boer van de Boer Brommobielen

De Boer in ’t Zand schakelt van autobedrijf naar brommobiel specialisme.

De start van een nieuw begin. De Boer in 't Zand met een nieuwe website en meer.

Lees meer...
Kaart met pin

9 tips om online zichtbaar te zijn.

7 Handige tips om je bedrijf online zichtbaar te maken en te houden

Lees meer...
Apple Maps

Apple Maps. Doen!

Waarom Apple Maps belangrijk is voor je lokale vindbaarheid.

Lees meer...

Website Autoservice Bakker en Autolease Bakker weer bij de tijd.

Een verse website voor Autoservice Bakker en Autoverkoop & Autolease Bakker in Noord-Scharwoude

Lees meer...

Internet Explorer wordt uitgeschakeld in Windows 11

Als onderdeel van Microsoft's aankondiging van Windows 11 is ook vermeld welke functies en applicaties worden verwijderd wanneer je upgrade naar het nieuwe besturingssysteem. Zo zal Internet Explorer worden uitgeschakeld in Windows 11, aangezien Microsoft Edge nu de IE-modusfunctie bevat.

Lees meer...

Met Google Post extra opvallen in de zoekresultaten

Extra opvallen op de eerste pagina van Google? En dan ook nog eens gratis? Klinkt te mooi om waar te zijn. Maar toch kan het: met Google Posts.

Lees meer...

Misleidende verkoop van domeinnamen

Met regelmaat worden bedrijven opgelicht door bedrijven die domeinnaamregistraties aanbieden. Met het verhaal dat een ander je domeinnaam met een andere extensie wil claimen hopen ze dat je snel toehapt.

Lees meer...

De voordelen van WhatsApp Business

WhatsApp Business is speciaal ontwikkeld voor het midden- en kleinbedrijf en geeft klanten de mogelijkheid om nog sneller met een bedrijf in contact te komen. Hoe werkt deze app en wat kun je ermee doen voor jouw bedrijf?

Lees meer...

Reageren op een negatieve review.

Reviews. Ze zijn er allerlei soorten en maten. Het wel belangrijk dat je weet hoe je de reviews in je voordeel kunt gebruiken en wat je moet doen als er negatieve reviews worden geplaatst.

Lees meer...

Digital adverteren outdoor

In een rap tempo worden traditionele reclamemasten langs de snelweg vervangen voor digitale snelwegreclamemasten, z.g. “Digimasten”.

Lees meer...