Je hebt een eigen bedrijf met een bijbehorende website. Hiervoor heb je een domeinnaam geregisteerd die meteen duidelijk maakt wie jij bent of wat je doet. Omdat je alleen Nederlandse klanten hebt, heb je gekozen voor de .nl-extensie. Als je ooit over de grenzen gaat verkopen, kan die .com-extensie altijd nog geregistreerd worden.
Verkooptruc
Maar dan word je op een dag gebeld door een bedrijf dat zich bezig houdt met domeinregistraties. Met een verhaal dat iemand anders dezelfde domeinnaam wil registreren, maar dan met de .com-extensie. Dat is vervelend! Gelukkig is er een oplossing: als je nu de .com-versie voor meerdere jaren wil claimen, kan dat meteen geregeld worden. Onder het mom van een eerste registratierecht dat jij schijnt te hebben, of zoiets. Uiteraard hangt er wel een prijskaartje aan.
In werkelijkheid is dit niet meer dan een verkooptruc: mensen die niet op het voorstel ingingen, merkten dat de .com-versie nooit door een ander werd geclaimd.
Bewijsmateriaal verzamelen
Deze eenvoudige verkooptruc is misleiding en een goede reden om het contract per direct te laten ontbinden. Maar dan moet je wel kunnen bewijzen dat deze verkooptruc is toegepast.
Het maken van een gespreksopname is daarvoor de enige manier. Dit is gelukkig toegestaan van de AVG zo lang het gaat om bewijsvoering voor gevreesde rechtsvorderingen. Het advies is om bij ieder ongevraagd binnenkomend verkoopgesprek een telefoonopname te maken. Je hebt een legitiem belang om dit te doen, zo lang je de opnames maar weggooit zodra er geen rechtsvordering te vrezen blijkt.