31 maart 2023

Moet je gebruik maken van Google zoekpartners?

Bij het aanmaken van een advertentiecampagne wordt er automatisch ingesteld dat er ook advertenties getoond mogen worden op websites van Google zoekpartners. In dit blog wordt aandacht besteed aan wat Google zoekpartners precies en is het wel verstandig om gebruik te maken van Google zoekpartners. Ook wordt er gekeken naar de voor- en nadelen van Google zoekpartners. 

Wat is Google zoekpartners

Google zoekpartners zijn websites die samenwerken met Google en ruimte bieden om te adverteren op deze websites. Hieronder valt onder andere ook Youtube. Doordat Google een uitgebreid netwerk heeft van zoekpartners, zorgt het voor duidelijke mogelijkheden. Er is immers een groter bereik beschikbaar. Er moet ook niet vergeten worden dat als er meer potentiële plekken zijn om de advertenties te tonen, de kans ook groter is dat het op plekken getoond wordt die relevanter zijn. Onder marketeers is Google zoekpartners niet populair, wat ervoor zorgt dat de advertentiekosten lager zijn vergeleken met andere advertentiemogelijkheden. 

De nadelen van Google zoekpartners

Dat er meer mogelijkheden zijn om jouw advertenties te tonen, betekent helaas niet automatisch dat het effectiever is. Een belangrijk nadeel van Google zoekpartners is het feit dat Google geen transparantie toont met betrekking tot de selectie van Google zoekpartners. Er is dus niet duidelijk wie deze partners precies zijn. Ook zijn er weinig optimalisatiemogelijkheden, er kan onder andere niet besloten worden om biedingen aan te passen of specifieke websites uit te sluiten die zorgen voor weinig conversie. 

Wel of niet gebruiken?

Moet je dus wel of geen gebruik maken van Google zoekpartners? Er zijn een aantal voor- en nadelen aan het gebruik van Google zoekpartners. Het is dus niet mogelijk om een eenduidig antwoord op te geven. Er zijn een aantal duidelijke risico’s met het gebruik van Google zoekpartners, alleen het kan ook leiden tot een groter bereik en lagere kosten. Het beste is om te bedenken wat uw risicobereidheid is. Hulp nodig bij het bepalen van deze risico’s en het opzetten van advertentiecampagnes? Maak nu een afspraak en bespreek de mogelijkheden met ons. 

Aan de slag?

Maak nu een afspraak. Zonder kosten. Zonder verplichtingen.