9 tips om online zichtbaar te zijn.

10 november 2021

7 Handige tips om je bedrijf online zichtbaar te maken en te houden

De tijd dat je eenvoudig weg kan vertrouwen op je fysieke locatie kan vertrouwen om nieuwe klanten te vinden is geweest. Het gros van de klanten oriënteert zich tegenwoordig uitgebreid online voordat ze contact met je opnemen. Dat maakt online
zichtbaarheid voor bedrijven belangrijk.

Beter online vindbaar zijn dus. Makkelijk gezegd, maar hoe krijg je dat voor elkaar? Daarom 7 tips om je bedrijf online zichtbaar te maken én te houden.

Tip 1: beginnen!

Het belangrijkste is: beginnen en blijven leren. Hou het doel voor ogen en begin. Ja, dat is soms lastig maar als je doet leer je. Dingen zullen werken, andere niet. Accepteer dat het vaak twee stappen vooruit is en een terug.

Hou vol en pak oor op die dingen die goed werken om de volgende stap te maken.

Dan ga je mee in de transformatie naar online die onvermijdelijk is. Dan loop je zelfs voorop.

Elk bedrijf is anders. In omvang, karakter, dienstverlening, strategie en mogelijkheden. Laat die verschillen geen drempel zijn maar start.

Tip 2: goed vindbare website

Een website zonder bezoekers is als een winkel zonder klanten. Leuk, maar het brengt je niets. Om bezoekers op je website te krijgen, moet je website goed vindbaar zijn. Jouw website moet naar boven komen bij het zoeken naar diensten en producten die je aanbied. Dit is een onderdeel van SEO ofwel zoekmachine optimalisatie.

Door gebruik te maken van SEO kun je een zo hoog mogelijke plaats in Google weten te bemachtigen.

Bovenaan verschijnen in de zoekresultaten zorgt voor een maximale zichtbaarheid bij je potentiële bezoekers en klanten. Dit zal resulteren in een gestage groei van je bedrijf.

SEO goed en consequent doen kost tijd en vraagt kennis, maar je hoeft voor de organische bezoekers niet te betalen, wat natuurlijk mooi meegenomen is.

Voorbeeld: ben je gevestigd in Nieuwgein en gespecialiseerd in Audi onderhoud, dan maak je hiervoor dan een aparte pagina op de website aan. Zorg dat deze pagina minimaal 500 woorden lang is en het woord of woorden waarop je gevonden wilt worden een aantal maal in de tekst aan bod komt (+/- 5%). Dit woord of woorden noemen we de “zoekwoord”. De Engelse term is “keyword”. Maak het niet te bont, zorg dat de tekst goed leesbaar blijft voor de bezoeker.

Nu wordt het wat technischer. Ook de titels en beschrijvingen van deze pagina zijn belangrijk voor SEO. Ze bepalen hoe de pagina Google verschijnt.

De titel moet direct aangeven waar het om gaat en het belangrijkste zoekwoord bevatten. E
Titel: Audi Specialist Nieuwegein – <<naam bedrijf>>

Beschrijving: Audi onderhoud en reparatie bij <<naam bedrijf>>. Audi onderhoud, service, reparatie en APK bij dé Audi specialist in Nieuwegein en omstreken. Met 12 maanden BOVAG garantie

Zoekmachineoptimalisatie is geen kwestie van een druk op de knop. Het is een lange termijn aanpak én investering voor je bedrijf die het zeker waard zal zijn. Het is een kwestie van een lange adem waarbij je continu het organische zoekvolume naar je website optimaliseert en blijft optimaliseren.

Uit onderzoek blijkt dat ca. 40% van potentiële klanten klikt op advertenties en 60% klikt op de organische zoekresultaten.

Dit laat zien dat het investeren in zoekmachine optimalisatie het dus echt waard is

Tip 3: Video

Interessante content is niet meer alleen tekst en foto’s. Meer en meer krijgt video een plaats op de website. Consumenten vinden bekijken van een video prettiger dan een lang stuk lezen.

De meeste mensen houden niet van lange verhalen met vreemden. Verzeker je er daarom van dat website bezoekers je vooral zien als een echt persoon, van vlees en bloed. Persoonlijk verbonden zijn, van mens tot mens, is belangrijk.

De technologische oplossing moet zo laagdrempelig mogelijk zijn. Software die de klant eerst moet installeren is een absolute no-go!

Voordelen van video:

  • Verkopen gaat over het vertellen van verhalen, en video’s zijn een geweldige manier om een ​​verhaal te delen
  • Video’s houden mensen langer op uw website en betrekken ze bij uw inhoud
  • Mensen werken met mensen en video helpt mensen je te leren kennen, leuk te vinden en te vertrouwen
  • Video’s houden je publiek geïnteresseerd, ongeacht je product of dienst
  • Video’s zijn snel en handig

Tip 4: Social Media

7 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder is actief op social media volgens marketingfacts.nl. Via sociale media kun je potentiële klanten dus bereiken en content op maat aanbieden. Er is attentiewaarde, bezoek en engagement.

Je moet klanten aanspreken op het platform waar ze het meest aanwezig zijn én waar hun voorkeur naar uitgaat.

Promoot de content van je website op sociale media om je websiteverkeer te verhogen.

Met een actieve aanwezigheid op de socials maken klanten kennis met je bedrijf, wie je bent en je voordelen. Dat effent de weg op zaken te doen.

Tip 5: Adverteren op Google, Instagram en Facebook

Met Google Ads leid je heel makkelijk klanten naar de website van je bedrijf. Met relevante advertenties op maat die Google laat zien op basis van de zoekopdracht. van de consument.

Specifieke zoektermen triggeren jouw advertentie, die enkel verschijnt bij personen die op zoek zijn naar jouw product of dienst. Je betaalt pas wanneer men op de link naar je website klikt en men dus daadwerkelijk op jouw website belandt.

Ook op Facebook en Instagram heb je vele mogelijkheden om gericht te adverteren. Zo kun je onder andere targeten op locatie, leeftijd, geslacht, interesses, etc.

Bovendien kun je de advertenties ook beperken tot een bepaalde straal rondom je bedrijf.

Tip 6: E-mail marketing

E-mailmarketing is een kosten efficiente manier op bestaande klanten vast te houden. In tegenstelling tot campagnes via social media of andere communicatiekanalen zoals flyers en televisiereclame is e-mail marketing vaak voordeliger. Niet alleen op naam, maar je kan ook de boodschap aanpassen aan de interesses van de lezer.

Aan de hand van de customer life cycle kan je relevante e-mails versturen naar een bepaalde klant.
Een no-go is het versturen van ongewenste e-mails. Het versturen van e-mail naar mensen die daar geen prijs op stellen werkt als een boomerang op je terug. Verstuur alleen naar je klanten en prospects en niet op basis van een aangekochte lijst.

Tip 7: Meten & Weten

De website en andere online platformen leven veel, soms heel veel, gegevens op. Met kennis en inzicht geeft dit de informatie om stap voor stop te leren. Zo krijg je waardevolle inzichten om als bedrijf effectiever te communiceren en online aanwezig te zijn.

Google Analytics is een onmisbaar instrument om inzicht te verkrijgen. Bovendien is het een uitstekend middel om een inzicht te krijgen in je marketing inspanningen.

Welke kanalen werken wel en welke niet. Wat moet verder verbeterd worden en waar de meeste omzet wordt gegenereerd.

Je ziet met Google Analytics hoeveel mensen de website zijn geweest, hoe lang en welke pagina’s zijn bezocht. Deze basisgegevens zijn heel eenvoudig te verzamelen. Je hebt alleen een account nodig om aan de slag te gaan en een trackingcode te installeren op je website.

Tip 8: Optimaliseer Google Mijn Bedrijf

Google heeft van elk bedrijf een bedrijfsvermelding. Deze vermelding kan je claimen en vervolgens optimaliseren. Door te optimaliseren voor Google Mijn Bedrijf is zichtbaarheid beter in de zoekresultaten, maar ook in Google Maps.

Door het gebruik van mobiele telefoons is het aantal zoekopdrachten via Google Maps steeds groter.

Een geoptimaliseerd Google Mijn Bedrijf zorgt voor meer bezoekers naar jouw website of webshop. Vul jouw Google Mijn Bedrijf pagina zo volledig mogelijk in om zo optimaal te kunnen profiteren van lokale zoekopdrachten.

Foto’s. omschrijvingen, openingstijden et cetera. Meer is beter!

Tip 9: Verzamel beoordelingen

Google vindt bedrijven met enthousiaste klanten fijn. Dat maakt goede beoordelingen hierdoor erg belangrijk. Als klanten een review achterlaten zul je meer gele sterren krijgen en zal jouw Google Mijn Bedrijf nog meer opvallen. Hoe meer sterren je hebt, hoe eerder potentiële klanten voor jouw bedrijf zullen kiezen.

Daarbij zorgen positieve reviews voor een hogere plek in op de Google resultatenpagina. Ook reviews van andere kanalen dan Google Mijn Bedrijf kunnen hier weergegeven worden. Zorg dus voor zo veel mogelijk goede reviews en jouw positie zal verbeteren.

Uitbesteden?

Geen tijd, kennis of de mensen om dit voor elkaar te krijgen? Laat Click2Client je online marketing verzorgen. Daar horen deze delen ook bij.

Meer nieuws.

Arnold de Boer van de Boer Brommobielen

De Boer in ’t Zand schakelt van autobedrijf naar brommobiel specialisme.

De start van een nieuw begin. De Boer in 't Zand met een nieuwe website en meer.

Lees meer...
Apple Maps

Apple Maps. Doen!

Waarom Apple Maps belangrijk is voor je lokale vindbaarheid.

Lees meer...
Google logo op pand

Bij Google.nl adverteren op merknaam. Kan en mag dat?

Wat als je bij een Google Ads campagne gevonden wilt worden op een merknaam. Kan en mag dat? Zo zit het.

Lees meer...

Website Autoservice Bakker en Autolease Bakker weer bij de tijd.

Een verse website voor Autoservice Bakker en Autoverkoop & Autolease Bakker in Noord-Scharwoude

Lees meer...

Internet Explorer wordt uitgeschakeld in Windows 11

Als onderdeel van Microsoft's aankondiging van Windows 11 is ook vermeld welke functies en applicaties worden verwijderd wanneer je upgrade naar het nieuwe besturingssysteem. Zo zal Internet Explorer worden uitgeschakeld in Windows 11, aangezien Microsoft Edge nu de IE-modusfunctie bevat.

Lees meer...

Met Google Post extra opvallen in de zoekresultaten

Extra opvallen op de eerste pagina van Google? En dan ook nog eens gratis? Klinkt te mooi om waar te zijn. Maar toch kan het: met Google Posts.

Lees meer...

Misleidende verkoop van domeinnamen

Met regelmaat worden bedrijven opgelicht door bedrijven die domeinnaamregistraties aanbieden. Met het verhaal dat een ander je domeinnaam met een andere extensie wil claimen hopen ze dat je snel toehapt.

Lees meer...

De voordelen van WhatsApp Business

WhatsApp Business is speciaal ontwikkeld voor het midden- en kleinbedrijf en geeft klanten de mogelijkheid om nog sneller met een bedrijf in contact te komen. Hoe werkt deze app en wat kun je ermee doen voor jouw bedrijf?

Lees meer...

Reageren op een negatieve review.

Reviews. Ze zijn er allerlei soorten en maten. Het wel belangrijk dat je weet hoe je de reviews in je voordeel kunt gebruiken en wat je moet doen als er negatieve reviews worden geplaatst.

Lees meer...

Digital adverteren outdoor

In een rap tempo worden traditionele reclamemasten langs de snelweg vervangen voor digitale snelwegreclamemasten, z.g. “Digimasten”.

Lees meer...